
Багато мам пишуть «Він дуже розумний. Вже в 2 роки знає алфавіт, кольори, марки автомобілей».
Ми всі бажаємо, щоб наша дитина була найбільш успішна та розумна. Але все це можна досягти лише тоді, коли ми врахуємо як її сильні сторони, так і її дефіцити. Крім того, слід пам’ятати, що окрім сфери академічних навичок, для дитини з аутизмом найважливішими будуть навички гри, самообслуговування, гігієни, комунікації, перебування в суспільних місцях та взаємодії.

1. Соціальні навички;
2. Мовленнєві та комунікативні навички;
3. Навички учбової поведінки;
4. Побутові навички;
5. Ігрові навички;
6. Моторні та імітаційні навички.



- Безпосередня участь в сумісній діяльності з дорослими та однолітками;
- Привернення до себе уваги з боку оточуючих у прийнятній формі;
- Утримання спільної уваги на одному й тому ж предметі чи об’єкті.

- зоровий контакт (якщо можливо і не шкодить дитині)
- використання жестів та прийнятної пози тіла;
- використання міміки;
- дотримання адекватної дистанції при спілкуванні;
- розпізнавання невербальних соціальних сигналів.

- розпізнавання мімики;
- розпізнавання емоційного стану оточуючих;
- розпізнавання власного емоційного стану;
- використання стратегій саморегуляції.

- з членами родини, іншими дорослими, однолітками;
- ініціатива взаємодії;
- дотримання черги в грі та у сумісній діяльності, в тому числі очікування;
- прийняття та надання допомоги;
- встановлення дружніх відносин.

- Здатність приймати допомогу, предмети від інших;
- Йти разом за руку, в парі (залежить від віку);
- Ділитися іграшками та предметами;
- Виконувати дії по черзі;
- Слідувати груповим інструкціям;
- Самостійно виконувати дії;
- Перемикатися між заняттями та діяльністю.




- Повідомляти про свої потреби та інтереси;
- Реагувати на звернення;
- Просити іншу дитину зупинитися;
- Відмовляти/ відхиляти поміч або спілкування в адекватний спосіб;
- Вітатися та прощатися;
- Привертати увагу;
- Відповідати так/ні або на інші запитання;
- Коментувати події.

- Зоровий контакт (за умови якщо він не спричиняє шкоди дитині)
- Жести
- Вираз обличчя
- Позиція тіла
- Дистанція;
- Використання засобів альтернативної комунікації.

- Словниковий запас та загальні уявлення про мову (іменники, дієслова, прикметники, займенники, прийменники тощо)
- Характеристики об’єктів
- Категорії
- Однина/ множина, рід слів
- Переносні значення слів;
- Темп мовлення
- Висота голосу
- Інтонації.

- Вміння відповідати на питання;
- Ініціатива розмови;
- Підтримання розмови;
- Вміння звершити бесіду;
- Розмова на окрему тему або інші теми.



- Здатність сидіти за столом/ за партою не менше 30 хв;
- Сприймати поруч присутність однокласників чи одногрупників;
- Виконувати вчительські інструкції та групові інструкції;
- Самостійно виконувати завдання на протязі 5-10 хвилин або інші завдання без нагадування;
- Слідування візуальному розкладу;
- Перехід із класу в клас;
- Виконання завдань, зазначених на дошці або в підручнику.



- Туалет;
- Чистка зубів;
- Душ, ванна;
- Використання рушника;
- Розчісування.

- верхній одяг;
- Футболка/ светр;
- Носки, штани
- Взуття
- Аксесуари
- Застібки, молніі, ґудзики, шнурки;
- Поправляти одяг.

- сидіти за столом під час прийому їжі;
- Пити з чашки, стакану;
- Правильно тримати столові прибори;
- Користуватися серветкою;
- Прибирати за собою після закінчення прийому їжі.

- використовувати візуальний розклад;
- Приймати зміни та непередбачувані обставини
- Спокійно перемикатися між різними видами діяльності.

- Знаходитися поруч з дорослими або на безпечній дистанції;
- Обережність при використанні гарячих чи гострих предметів;
- Безпека на висоті;
- Правила переходу дороги;
- Адекватне реагування на інструкції «стій», «стоп», «зупинись», «не чіпай».

- навчитися показувати коли боляче або поранився;
- Приймати ліки (у випадку необхідності);
- Проходити медицинські процедури, огляд у лікаря, візит до дантиста, здавати аналізи.



- Самостійна гра;
- Паралельна гра поруч з однолітками;
- Інтерактивна/ сумісна гра;
- Сенсорні ігри з піском, водою чи іншими сипучими предметами;
- Функціональне використання іграшок;
- Конструктори, лего;
- Гра з музичними інструментами;
- Розвиткові ігри - книги, пазли, лото;
- Сюжетна та ролева ігри.




- пінцетний захват;
- Вміти крутити, тягнути, гортати сторінки;
- Перекладати об’єкти з однієї руки в іншу руку
- Працювати обома руками
- Координація руки-долоні та/або пальців та очей
- Графічні навички (обводити, писати чи замальовувати, використовувати ножиці, клеїти)

- Рівновага під час ходьби та сидіння;
- Управління силою руки/долоні;
- Рухова діяльність (стрибки, біг, бросок);
- Координація рук та очей;
- Використання спортивного інвентарю.

- імітація моторних рухів;
- Імітація дій з предметами;
- Імітація послідовності дій;
- Імітація дій однолітків;
- Імітація / повторення слів, фраз.


Джерело:

Немає коментарів:
Дописати коментар