Правопорушення, здійснені неповнолітніми, - це небезпечне соціальне явище, оскільки,
по-перше, негативно впливають на формування особистості;
по-друге, завдають значної шкоди суспільству через втрату трудових ресурсів (лише третина покараних повертаються до повно цінного суспільного життя);
по-третє, відіграють значну роль у формуванні рецидивної злочинності (дві третини рецидивістів розпочинають свій злочинний шлях ще неповнолітніми).
Кожен 8-9-й злочин в Україні здійснюється неповнолітніми. Близько 11% серед осіб, які беруть участь у скоєнні злочинів, - неповнолітні. Кількість підлітків, що вчинили злочин вдруге, за останні роки зросла майже на 19 % .
Одним із напрямів у боротьбі зі злочинністю взагалі та злочинністю неповнолітніх, зокрема, є профілактична діяльність.
Профілактика правопорушень серед неповнолітніх в Україні проводиться зусиллями соціально-психологічних служб, педагогів, співробітників соціальних служб, служб у справах неповнолітніх, працівниками право охоронних органів. Проте дослідники звертають увагу на численні проблеми у цій сфері діяльності, які полягають у відсутності налагодженої співпраці між різними суб'єктами профілактики, у застосуванні переважно групових та масових форм роботи та неналежній увазі до інтерактивних методів (тренінгів, рольових ігор тощо), які сприяють кращому засвоєнню інформації дітьми.
У процесі дослідження проведеного центрами соціальних служб для молоді, було виявлено, що причинами скоєння злочинів самі підлітки вважають: * не усвідомлення наслідків своїх вчинків - 67 %;
* надмірне вживання алкоголю, наркотиків - 28 %;
* незнання законів України - 5 %;
* недостатнє виховання та увага з боку батьків - 59 %;
* вплив друзів, негативної компанії - 50 %;
* важке матеріальне становище - 18,5 % .
Отже, серед ключових чинників ризику щодо можливості скоєння злочинів неповнолітніми можна назвати такі:
- недостатній рівень правосвідомості та правових знань;
- брак організованої системи дозвілля;
- вживання алкогольних та наркотичних речовин;
- низький рівень правових знань батьків та недостатня увага з їхнього боку до виховання тощо.
Відповідно до чинників ризику можна визначити напрями профілактики правопорушень.
Напрями, форми та методи профілактики.
Проблему профілактики правопорушень серед дітей розглядають переважно як частину педагогічної діяльності, зокрема, у межах навчальних закладів. Проте вищенаведені причини правопорушень вказують, що для подолання злочинності серед неповнолітніх виховної роботи лише в межах навчальних закладів недостатньо.
Заходи правового виховання, спрямовані на профілактику правопорушень, можна розподілити на такі напрями:
! надання правових знань педагогами під час викладання певних предметів;
! проведення вікторин, тематичних уроків (для молодших школярів);
! зустрічі з працівниками правоохоронних органів, які можуть відбуватися за місцем навчання дітей або за місцем роботи правоохоронців (екскурсії до відділів міліції, постів ДАІ, організацій);
! використання методів правового виховання неповнолітніх (роз'яснення, розповіді, бесіди, читання творів, лекції, дискусії, диспути з правових питань, «круглі столи» з правових питань та інші вербальні методи, інтерактивні методи - ігри, рольові ігри, вправи, тренінги, конкурси;
- профілактика вживання підлітками наркотиків, тютюнопаління та алкоголю.
Отже, головними напрямами профілактики правопорушень серед неповнолітніх можна вважати: правове виховання, організація дозвілля, профілактика вживання алкоголю, тютюнокуріння та наркотиків.
Для поліпшення проведення профілактики правопорушень серед неповнолітніх у школі психологи рекомендують наступне:
1.Налагоджувати співпрацю з організаціями, що працюють у сфері попередження протиправних дій неповнолітніх, залучати до співпраці громадські організації.
2. Урізноманітнювати форми та методи профілактики, збільшувати застосування вербальних методів: окрім лекцій та бесід, які передбачають пасивне сприйняття інформації, використовувати диспути, дискусії, вікторини, які активніше залучають слухачів, а також інтерактивні методи подання інформації (зустрічі з елементами тренінгу, сюжетно-рольові ігри, вправи).
3. Сприяти розробці та впровадженню програм, які організовують дозвілля підлітків.
4. Залучення правоохоронців до спільних заходів дозвілля дітей (спортивних змагань, конкурсів) та для проведення сюжетно-рольових ігор з метою ознайомлення з роботою правоохоронних органів
5. Підготовка волонтерів, які можуть стати контактними особами для дітей, схильних до девіантної поведінки.
6. Проведення заходів з правової освіти фахівцями та за різноманітними методиками (“Рівний — рівному”, “Безпечний простір” та інш.)
Немає коментарів:
Дописати коментар