При здійсненні профілактичної роботи з учнями, схильними до девіантної поведінки, освітянам доцільно дотримуватися певного алгоритму соціально-психологічної роботи.
Алгоритм та етапи роботи з учнями, схильними до девіантної поведінки
Етап роботи | Зміст роботи | Методи, форми роботи | Виконавець |
1.Збір інформації про девіантні прояви поведінки учнів | Визначення учнів, схильних до девіантної поведінки | Вивчення соціального паспорту навчального закладу, анкетування, опитування вчителів, батьків | Соціальний педагог, класний керівник |
2.Встановлення контакту з учнем | Встановлення емоційного контакту з учнем шляхом щирої зацікавленості в усьому, що пов'язане з ним тощо | Бесіда, інтерв'ю | Класний керівник практичний психолог |
3.Діагностична робота | Вивчення соціального статусу, стосунків учня з учнями, педагогами, взаємин у сім’ї | Спостереження, анкетування, вивчення житлово-побутових умов | Соціальний педагог, класний керівник |
Поглиблена індивідуальна діагностика учня та вивчення: - типу девіації підлітка; - причин поведінки; соціальної дезадаптації та чинників соціального середовища, що сприяють формуванню девіантної поведінки і заважають соціальній адаптації; - особливостей сімейного виховання; - відносини підлітка до себе, своєї поведінки, оточення, ризиків повторного прояву поведінки; - скарг педагогів, індивідуальних особливостей учня тощо | Тестування, анкетування, спостереження | Практичний психолог Соціальний педагог Класний керівник | |
4.Заповнення документації | Заповнення індивідуальної психолого-педагогічної картки учня, складання характеристики учня з визначенням можливих напрямків корекції, рекомендацій педагогам і батькам | Практичний психолог, класний керівник | |
5. Складання програми подальших дій щодо надання соціально-психологічної допомоги | Складання спільного плану індивідуального психолого-педагогічного супроводу учня, визначення мети і завдань соціально-психологічної роботи з учнями. Розробка індивідуальної програми корекційних впливів, що передбачає комплекс різних видів допомоги підлітку: медичної, педагогічної, соціальної, психологічної | Практичний психолог, соціальний педагог, класний керівник | |
Проведення корекційно-розвивальної роботи, корекція особистісних рис, які обумовлюють девіантну поведінку, сприяють соціальній дезадаптації, набуття навичок подолання проблем, позитивної соціальної поведінки | Практичні заняття з елементами тренінгу, індивідуальні консультації, позанавчальна діяльність: -тренінги особистісного росту, розвиток почуття приналежності до групи,підвищення відчуття власної унікальності, підвищення впевненості в собі, підвищення активності, самопізнання, -індивідуальне консультування, -оптимізація спілкування учня з однолітками та дорослими, -формування почуття власної гідності та впевненості в собі, -адекватної самооцінки, -розвиток вміння ставити перед собою мету і володіти собою, -розвиток мислення, -формування навичок самоконтролю тощо | Практичний психолог, класний керівник | |
Корекція негативного впливу соціального оточення (сім’ї, неформальних груп однолітків, усунення негативного впливу з боку оточуючих), патронаж сімей, які опинилися в складних життєвих ситуаціях: рекомендації щодо перебудови сімейних стосунків, зміни стилю виховання тощо, посилення відповідальності батьків за виховання дитини | Практичні заняття, тренінг, індивідуальні консультації, позанавчальна діяльність | Практичний психолог, соціальний педагог, класний керівник | |
Залучення інших спеціалістів та організацій, залучення соціального середовища до роботи з учнями, схильними до девіантної поведінки. Створення умов для повноцінного задоволення потреб дитини, розвитку її творчих здібностей самореалізації у творчій діяльності, праці, змістовного відпочинку, включення до груп однолітків соціально-позитивної спрямованості | Практичні заняття, тренінг, індивідуальні консультації, позанавчальна діяльність, координація спільних дій з правоохоронними установами, громадськими організаціями: - залучення до видів діяльності, що сприяють самореалізації учня: секції, гуртки, туристичні походи, - залучення інших спеціалістів тощо - формування навичок соціальної компетентності, - статеве виховання, - правова просвіта тощо | Соціальний педагог, класний керівник | |
6.Визначення ефективності проведеної роботи | Оцінка ефективності й аналіз проведеної роботи | Практичний психолог, соціальний педагог |
Для ефективного проведення профілактичної роботи фахівцям психологічної служби необхідно чітко визначати критерії, за якими можна віднести того чи іншого учня до групи учнів, схильних до девіантної поведінки (портрет учня).
Портрет учня, схильного до девіантної поведінки:
1. Неуспішність з навчальних дисциплін.
2. Систематичний пропуск занять.
3. Відсутність стійких поведінкових проявів, що стосуються моральних, соціо-культурних норм.
4. Створення дисгармонійної поведінкової та емоційної атмосфери в колективі учнів.
5. Вербальні та невербальні прояви агресії.
6. Відсутність конструктивних комунікативних навичок, мотивації до навчання та особистісного росту, навичок самостійного вирішення конфліктних ситуацій.
7. Акцентуації характеру, неврози, неврастенії.
8. Відмова від допомоги фахівців за наявності проблемної ситуації.
9. Вживання алкогольних, наркотиччних речовин, тютюну тощо.
10. Схильність до бродяжництва, вимагання.
11. Підтримка зв'язку зі злочинними угрупуваннями.
12. Участь у розповсюдженні наркотичних речовин.
13. Участь у сексуальному домаганні, прояв насильницької поведінки тощо.
Немає коментарів:
Дописати коментар