ДЖЕРЕЛА СТРЕСУ ПРИ АУТИЗМІ
Дитина з РАС … розгублена / перевантажена / розчарована / налякана/ тривожна?
Розбираємося з можливими причинами!
✔️1. «Я не розумію!» (когнітивний дефіцит)
➢ Затримка обробки інформації
➢ Труднощі одночасної обробки великого обсягу інформації
➢ Фокусування на деталях без врахування загальної картини
➢ Ригідне, негнучке мислення
➢ Проблеми обробки швидких змін та настання відповідних реакцій
➢ Труднощі планування, організації та слідування плану дій
➢ Труднощі розуміння, що саме потрібно або вимагається
➢ Необхідність обробки значно більшого обсягу інформації у значно стислі терміни
➢ Потреба у простих, конкретних, візуальних інструкціях.
✔️2. Сенсорне перевантаження:
➢ Занадто яскраво, занадто голосно, занадто інтенсивно, занадто багато!
➢ Труднощі з інтеграцією вхідної сенсорної інформації;
➢ Пере- або недо-збудження
➢ Фізичні навантаження – непомірно надмірні та важкі для виконання чи завершення.
🔹Примітка: Сенсорна інтеграція - це здатність сприймати інформацію, що надходить від усіх наших органів чуттів (зору, слуху, дотику, нюху, рухової чутливості), виокремлювати найбільш значущу інформацію, аналізувати її і виробляти відповідну реакцію
✔️3. Очікування соціальної ефективності
➢ Сильна соціальна тривожність
➢ Труднощі з розпізнаванням та тлумаченням соціальних сигналів
➢ Дефіцити у розумінні намірів та очікувань інших
➢ Значні труднощі по підтриманню та відновленню взаємодії
➢ Що очікується?
➢ Про що він / вона/ вони говорять?
➢ Що все це означає?
➢ Що мені слід сказати?
➢ Як я маю діяти?
➢ Я не хочу виділятися!
➢ Надто швидка взаємодія
➢ Часто нерозуміння як поведінка сприймається іншими.
✔️4. Поганий емоційний контроль
➢ Низькій поріг толерантності до розчарування
➢ Поганий самоконтроль
➢ Часто тривожність, швидка засмученість, неорганізованість
➢ Непередбачувані емоційні спалахи
➢ Труднощі ідентифікації, тлумачення та регулювання емоцій
✔️5. Комунікація
➢ Труднощі обробки усного мовлення
➢ Проблеми розпізнавання сигналів невербальної комунікації
➢ Дуже буквальне сприйняття
➢ Неможливість «читати між рядків»
➢ Труднощі з формулюванням усної відповіді
➢ Проблеми з повідомленням про почуття, потреби та бажання
➢ Погіршення вербальних навичок у період фрустрації
✔️6. Структурований розпорядок дня
➢ Домашні справи та вимоги значного великі та занадто швидкі
➢ Переходи / зміни – достатньо важкі та непомірні
➢ Труднощі розуміння правил, ролей та очікувань
➢ Потреба у чіткій, звичній та передбачуваній структурі дня
➢ Уникнення новизни та будь-яких змін
➢ Труднощі з усвідомленням плину часу та режимом (графіками)
➢ Стрес внаслідок неструктурованого часу
З книги Bill Nason
©️ переклала та адаптувала Надія Есманова (Сторінка про аутизм, інклюзію, психологію).
Немає коментарів:
Дописати коментар