Шановні колеги! Вам пропонується матеріал з допомоги учням 11-х класів при здачі ЗНО.
Психологічний
супровід випускників під час ЗНО передбачає перш за все профілактику стресів та психологічну підготовку до
процедури тестуванні. Підлітків варто
навчити долати напруження організовувати повторення матеріалу.
Звісно, під час підготовки та
складання іспитів
учню потрібні знання з певних предметів. Саме вони є запорукою високої оцінки. Однак важлива і
психічна готовність,
тобто вміння грамотно викласти свою думку на письмі, опанувати себе в екстремальних ситуаціях,
гідно виходити зі
складного становища. Дехто має такі навички, але все ж більшість учнів відчуває непереборний страх перед
іспитом, самою атмосферою, в якій він відбувається.
Щоб краще підготуватися до тестування, учні мають знати відмінні риси
тестового іспиту. Традиційний
екзамен — це усна розповідь про знання,
обмежена тематично, яка, проте,
допускає особисту творчість у побудові
й мовному оформленні викладу. Тестовий
іспит зводить до мінімуму як контакт з іншими
людьми, так і власну інтерпретацію знань.
Сам порядок розташування запитань або
завдань може не збігатися зі структурою
асоціативних зв'язків, послідовністю викладання
предмета у школі. Це означає, що
учень може втратити здатність до ідентифікації
запитання із власними знаннями, «не впізнати» те, що він насправді знає. Зарадити має розвиток гнучкості мислення, уміння
переорієнтуватися в умовах ліміту часу,
що, звісно, теж потребує, неабиякого напруження. Саме це спростовує хибне
уявлення про «зникнення» емоцій, а з ними й екзаменаційного стресу, за умови, якщо екзаменатор не контактує зі вступником.
При
тестуванні юнак або дівчина переживають
напруження усамітнено й приховано. Його
ж наслідки виявляються в інших формах.
Тому доречно розказати учням, як вийти з
такого становища з найменшими втратами, відпрацювати з ними основні моменти підготовки та проходження цих відповідальних і неминучих етапів життя.
Тренінгові заняття допоможуть обернути екзаменаційну напруженість на
мобілізацію мислення,
уваги, пам'яті, почуттів. Випуски матеріалів «Куточка психолога» у вигляді пам'яток, порад допомагають
випускникам краще організувати свою роботу, замислитися над майбутнім.
Адже вміння долати екзаменаційний стрес — це тренування до випробувань, яких не можна уникнути у великій школі життя.
Тренінгове
заняття
Мета: формувати у школярів позитивне ставлення до іспитів, навички
саморегуляції в
напружених ситуаціях, розвивати вміння організувати самоосвітню діяльність у період підготовки до іспитів та
особисті риси, необхідні
для підготовки до ЗНО.
Час: 1,5—2год.
Кількість
учасників: 10—15 осіб.
Вступне
слово психолога
Зовнішнє
незалежне оцінювання — неминучий етап життя
для тих, хто хоче здобути вишу освіту. У перекладі з англійської test означає «перевірка». І справді, під час тестування перевіряють найрізноманітніші риси
людини — від знань до якостей пам'яті, мислення
та вміння зберігати спокій, впевненості у своїх силах.
Найбільшою проблемою в ситуації
тестування стає наше хвилювання. Гормон,
який виділяється, коли людина відчуває
страх, впливає на пам'ять. Це може
бути причиною того, що деякі учні на іспитах цілковито забувають
вивчений матеріал.
Навички емоційної саморегуляції,
інформація з
оптимальної підготовки та поведінки
під час майбутнього тестування — саме цьому
присвячена наша сьогоднішня зустріч.
Ви дізнаєтеся, як полегшити тягар ударів
тестування по вашій нервовій системі та
допомогти досягти успіхів. І тоді впевненість, яку дає влада над самим
собою, допоможе долати стрес перед
відповідальними іспитами — це тренування до випробувань, яких не можна уникнути у великій школі життя.
Вправа «Асоціації»
Робота в колі.
Психолог. Зверніться до вашої підсвідомості — назвіть слова-образи, які виникають у вас, коли думаєте про майбутнє тестування. Асоціації запишіть на дошці.
Обговорення
Як бачимо, ваші асоціації пов'язані з тривогами, непевністю у своїх силах. Дуже важливо змінити цей настрій на конструктивний, спрямований на плідну підготовку до тестування, на успіх. Існує кілька способів досягти цього.
Для того, щоб змінити свій стан на іспиті від тривоги до
впевненості, спробуйте створити у своїй
свідомості образ успіху: чітко уявляйте
його.
«Виявляйте впевненість», — радить видатний психолог Д. Карнегі і наводить пораду свого
співвітчизника, американського психолога
У. Джеймса: «Здається, що дія йде за
почуттям, але насправді дія та почуття поєднуються:
керуючи дією, що Перебуває під контролем
волі, ми можемо керувати почуттям,
яке не перебуває під цим контролем».
Отже, ви можете повернути собі
бадьорість, якщо посидите з бадьорим
виглядом, діятимете і говоритимете так, наче
ви вже пройнялися бадьорістю. Ви
впевнено даєте відповіді на запитання
тесту, у вас світла голова, ви
мислите логічно, швидко, аргументовано, згадуєте потрібну інформацію, відчуваєте радість та задоволення. Використовуйте для самонавіювання хвилини переходу
від сну до пробудження, відрізок часу, коли
свідомість виходить зі стану дрімоти, але очі ще заплющені.
Вправа «Опонент»
Учні діляться на дві команди.
Завдання першій — написати на
ватмані позитивні моменти ЗНО, другій — негативні. Обговорення списків.
Наступне завдання — перетворити негативні моменти на позитивні або нейтральні.
Наприклад, «екзаменаційний стрес» — серйозний
психологічний тренінг для всього організму.
Вправа «Робочий експеримент»
Завдання спостерігачам і консультантам — підтримувати порядок, надавати необхідні поради. Вправа має відтворити реальну ситуацію
іспиту. За 15 хв учні відповідають на 5 запитань і пишуть міні-твір «Мої рецепти успіху».
Обговорення
—Чи складно було впоратися із
завданням?
—Що заважало?
—Чи помітно було тих, хто
намагався списати?
—Хто хоче зачитати свій
невеличкий твір
і поділитися з усіма своїми рецептами успіху?
Психогімнастика «Народження зірки»
Учні стоять, розслабившись, із
заплющеними очима, руки
вздовж тіла, ноги розставлені приблизно на
ширині плечей. Кожний уявляє собі: у його
сонячному сплетінні є згусток
енергії, що випромінює сильне світло. Кожен учасник може визначити для себе його колір.
Психолог. Уявіть собі, що світло наповнює ваш живіт і поступово
заливає груди... стегна... плечі... спину... коліна... лікті... потилицю...
обличчя... ступні... кисті... пальці рук і ніг... Дозвольте цьому світлу заповнити все ваше тіло.
Уявіть собі, що світло стає
дедалі інтенсивнішим
і виривається з вашого тіла, з пальців рук і ніг, з голови. Уявіть собі, що
ваше тіло світиться, як сонце, що вся кімната сповнилася світлом.
Тепер світло, що виходить від
вас, проникає
все далі... за цю кімнату... за будинок... воно осяває все навколо, всю нашу
крашу, ліси,
гори і міста.
А тепер уявіть собі, що світло
поширюється
далі Й далі, поки не вкриє всю Землю... Уявіть,
ніби ви — неймовірно сильний маяк, і з вашого
тіла б'є джерело потужної енергії.
Збережіть у собі це відчуття
сили та життєвої
енергії. Потягніться трішки й розплющте очі. Ви знову свіжі й бадьорі, готові ефективно працювати далі.
Цю вправу можна робити самому,
коли відчуваєте втому
при підготовці до тестування.
Вправа «Оптимізм — реалізм»
Учням пропонують одним реченням відповісти на запитання.
Психолог. Згадайте свої досягнення (у навчанні, спорті тощо). Чи легко вони далися? Як ви почувалися, досягнувши мети? Чи можете використати ці методи в розв'язанні інших
справ? Наприклад, якісно підготуватися до ЗНО? Назвіть невдалі спроби. Який висновок ви можете зробити?
Розглядаючи кожен випадок, поміркуйте:
•
яка була ймовірність того, що так відбудеться;
•
чи можна
було щось зробити, щоб покращити результат.
Вправа «Портрет суперучня»
За
допомогою різнокольорових листівок учасників
занять ділять на дві групи. Потрібно
з кольорового паперу, картону, клею, фломастерів,
старих журналів тощо створити портрет
ідеального учня, який усе встигає зробити у своєму житті. Команди захищають роботи і пишуть спільний список рис ідеального
учня.
Далі слід наголосити, що всі ці
риси в одній людині
поєднуються доволі рідко, але коли ви чогось хочете досягти в житті, то цей список стане підказкою
до самовдосконалення
і виховання характеру.
Вправа
«Рейтинг справ»
Часто учні скаржаться на те, що
їм не вистачає часу, — і школа, і
факультативи, і підготовка до ЗНО, і
відпочити теж хочеться. Згадайте обсяг роману М. Мітчелл «Віднесеш вітром». А написала його письменниця у той
період життя, коли працювала в газеті з
ранку до пізнього вечора. А часу в неї було, як і в кожного з нас, — 24
години на добу.
Учні самостійно складають список
справ, які
вони роблять протягом дня, ранжують їх за важливістю у порядку спадання.
Потім записують на стікерах три
перші справи і
прикріплюють на фліп-чарті.
Необхідно підвести групу до
висновку, що в житті безліч справ,
але не варто витрачати свій час на
дрібниці. Краще визначати пріоритети
і йти до мети.
Вправа «Планування успіху»
Фахівці з реклами добре знають
силу повторення. Ми чуємо рекламу багато
разів на день, бо нас хочуть переконати у чомусь. Зробіть таку рекламу для себе. Напишіть свій власний лозунг. Почніть так: «Щодо моєї участі в ЗНО, то я
хотів(ла) би, щоб...». Продовжте цей рядок.
Неодмінно закінчіть словами: «І я можу це зробити!» (учні зачитують свої вислови).
Перечитуйте це гасло перед сном
як заклинання. Повірте
у свої сили.
Цю вправу корисно поєднувати ще
з такою порадою:
проставте за календарем дати, коли що треба вивчити і повторити. Прикріпіть цей список удома біля
свого робочого місця
і власноруч вносьте в нього позначки про «здачу» вивченого матеріалу. Коли ви не вкладаєтесь у графік, то можете ущільнити повторення деяких тем.
Якщо ж ви виконуєте його вчасно, у вас знизиться почуття тривоги.
Випередження графіка зумовлює широку
гаму позитивних емоцій: радості, успіху, впевненості у своїх силах.
Вправа «Подолання»
Індіанська приказка стверджує, що
чекання смерті гірше
від самої смерті. Справді, коли на нас чекає якась відповідальна справа, напередодні більшість
із нас починає нервуватися,
переживати. Важливо не дати тривозі взяти гору над нами. Головне - не зациклюватися на своїх переживаннях.
Групі пропонують обговорити і
скласти список
речей, які можуть відволікти від хвилювання напередодні тестування. На паперових зірочках пишуть найвдаліші
варіанти і
приклеюють їх на картонну хмаринку впевненості. Можна запропонувати залишити цей колективний витвір у класі.
Релаксаційна техніка «Подих очищенні»
Психолог.
Я хочу вам показати, як можна навчитися
почуватися впевненим і бадьорим.
Сядьте, випрямившись, на стілець
і тримайте спину прямо. Покладіть руки на
коліна долонями догори. Вдихніть глибоко й видихніть без паузи між вдихом і видихом.
Вдих — трохи швидший, ніж видих... Якщо
хочете, можете надати своєму диханню
якогось кольору. Наприклад, видихаєте сіре
повітря. Уявіть, що ви видихаєте своє занепокоєння,
свій страх, своє напруження. А повітрю, яке ви вдихаєте, надайте якогось
іншого, приємного кольору, наприклад, блакитного. Ви вдихаєте спокій, упевненість і легкість. (Можна повторити найважливіші пункти інструкції, зауваживши, що цю техніку краще застосувати перед тестуванням, щоб заспокоїтися, упорядкувати думки.)
Вправа
«Правильно — неправильно»
Психолог. Кажуть, що всі люди задоволені своїм розумом і ніхто — своєю пам'яттю. І справді, багато учнів у своїх невдачах у
школі винуватять пам'ять. Найчастіше — зовсім безпідставно. Виміряти обсяг
пам'яті поки що жодному науковцеві не
вдалося. На думку американського вченого С. Коєна, «ми ніколи навіть близько
не підходимо до межі наших сил, а
мозок працює лише на мізерну частку
своєї потужності». Не буває поганої
пам'яті, є лише невміння її
використовувати.
Учасники діляться на дві групи. Психолог зачитує правильні й хибні
висловлювання. Групи
мають уважно слухати і записати хибні висловлювання, виправити їх. Потім кожна група зачитує свої варіанти
виправлень і пояснює, чому саме так вони вирішили. Далі всі разом складають пам'ятку, як
найкраще запам'ятати матеріал. Приклади висловлювань:
1.Знай свій найпродуктивніший вид пам'яті та спирайся на нього.
2.
Особливо напружуй свою пам'ять на початку і в кінці уроку чи тексту,
адже ці місця найгірше
запам'ятовуються.
3.
При сортуванні та класифікації матеріалу для запам'ятовування не
забувай про обсяг короткострокової
пам'яті — 10 знаків (± 2 знаки).
4. Для міцного запам'ятовування матеріалу вистачить уважно прослухати чи прочитати потрібну інформацію.
5.Механічне повторення ефективне,
коли треба запам'ятати
правила, формули, дати, фактичний матеріал.
6.Спробуйте знайти щось цікав» у
найнуднішому матеріалі, проведіть якусь
паралель з особистим життям, власним досвідом.
Доже цікаве запам'ятовується набагато легше.
7.Давно помічено, що найлегше
забути тільки-но вивчене — це
спробувати тут-таки запам'ятати щось
цілковито інше. Знаючи про це, не
вчіть історію одразу після математики.
Краще почитати літературу.
8.Намагайтеся уявляти інформацію,
яку треба засвоїти у
незвичайному поєднанні. Наприклад, уявивши дату прийняття християнства на Русі у вигляді
великих цифр, які світяться
у воді, ви легко запам'ятаєте її.
9.Повторювати матеріал треба
вдумливо, зосередившись на змісті.
20—30% інформації, якщо її не повторювати, втрачається за
перші 10 годин після «завантаження».
10. Запам'ятовування буде значно кращим, якщо спробуєте знайти в тексті провідну думку, виділити її аргументацію, визначите
перехід до наступної — працюйте у книжці з
олівцем, робіть помітки.
Підбиття підсумків
Обговорення
в коді
—Як, на вашу думку, виглядає
формула успіху на іспитах?
—На що саме необхідно звернути
увагу при підготовці до тестування?
—На скільки відсотків успішне
проходження
тестування залежить від вас самих?
Вправа «Особливий літачок»
Кожен на аркуші паперу пише
побажання успіху
на іспитах, робить літачок і пускає своїм
друзям.
Немає коментарів:
Дописати коментар