Швидкоплинні зміни суспільних процесів в Україні породили низку негативних явищ, які позначаються на дітях, підлітках і молоді. Вживання алкоголю, наркотиків, тютюнопаління і пов’язані з цим явища соціальної дезадаптації і дезінтеграції особистості є одними з найсерйозніших проблем суспільства останнього десятиліття. Тривала політично-економічна і соціально-культурна криза не тільки загострила, а й якісно змінила проблему адиктивної поведінки молоді. Сьогодні спостерігаються тенденції зниження віку підлітків, що вживають психоактивні речовини; зростання доступності алкогольних і тютюнових виробів; розширення спектру вживаних речовин, що мають руйнівний вплив на здоров’я молодого покоління; зміна соціального статусу підлітків, що почали вживати психоактивні речовини, і формування на цій основі особливої молодіжної субкультури, провідною цінністю якої є вільне проведення дозвілля в поєднанні зі вживанням алкоголю та наркотиків як стилю життя. Результати проведених досліджень серед учнів і студентів переконливо свідчать про високу частку неповнолітніх, які регулярно або епізодично вживають алкогольні напої. Разом з тим, рівень поінформованості про шкідливі наслідки вживання алкоголю на організм людини у підлітків є досить низьким. Прийняття низки програм, спрямованих на покращення вказаної ситуації, не призводить до очікуваних результатів, оскільки у більшості випадків такі програми є формальні, фрагментарні, декларативні і не передбачають відповідного фінансування. З метою створення належної профілактично-просвітницької роботи в закладах освіти, науковими співробітниками Українського НМЦ практичної психології і соціальної роботи у співпраці з членами Всеукраїнської наркологічної асоціації був розроблений комплекс, який містить інформаційно-освітню протиалкогольну програму «Сімейна розмова», щоденник для Сімейно розмови, зразки вхідної/вихідної анкети, заняття для батьків, інформацінійні повідомлення. Вказані матеріали спрямовані на залучення представників сімей до питань формування свідомого ставлення дітей до проблеми вживання алкоголю. З метою попередження раннього вживання психоактивних речовин підлітком важливо проводити структуровану систематичну профілактичну роботу як з дітьми, так і з батьками. Профілактичний ефект буде сильнішим, якщо найближче оточення учнів також буде охоплено профілактичним інформуванням та навчанням. В основі інформаційно-освітньої програми лежать принципи охоплення сімей із дітьми підліткового віку і розвиток навичок батьків у таких сферах, як: зменшення ризиків появи алкогольних та інших проблем у дитини, підвищення сімейного захисту від них; поліпшення стосунків між батьками та дітьми, включаючи уміння слухати, ефективно спілкуватися і вирішувати проблеми; забезпечення свідомої дисципліни та підпорядкування сімейним правилам; спостереження за поведінкою і діяльністю дітей у підлітковий період.
Інформаційно-освітня протиалкогольна програма «Сімейна розмова» призначена як для учнів 7 – 8-х класів, так і для їхніх батьків. Робота з учнями включає освітній компонент з інформацією про алкоголь (узгодженої з тією, що діти одержують у школі) та поведінковий компонент, спрямований на посилення захисних чинників. Особистісний захист дитини від появи поведінкових проблем ґрунтується на міцному сімейному захисті, який, в свою чергу, складається з позитивних стосунків батьків між собою, між батьками і дитиною, тісного взаємозв’язку між усіма членами сім’ї, ефективного діалогу між батьками та дитиною, достатнього рівня інформування з питань алкоголю та наслідків його вживання, спеціальних знань стосовно розвитку у дитини навичок та вмінь в ситуаціях, пов’язаних з ризиком для здоров’я. Основна ідея програми — виховати в учнів відповідальне ставлення до власного здоров’я у профілактичній співпраці з батьками. Інформаційно-освітня протиалкогольна програма «Сімейна розмова» відповідає стратегії повного виключення можливості вживання учнями будь-яких алкогольних напоїв (згідно з чинним законодавством України заборонено продаж та вживання алкогольних напоїв дітьми до 18 років). Програма передбачає тісну взаємодію педагогічних працівників та батьків учнів 7 – 8 класів у питанні превенції вживання алкогольних напоїв. Заняття з дітьми та батьками побудовані в інтерактивній формі з використанням сучасних профілактичних технологій. Метою даної програми є забезпечення сучасного уніфікованого цілісного інформування й навчання учнів та їх батьків з профілактики алкогольних проблем в умовах загальноосвітніх навчальних закладів I – III ступенів. Основними завданнями інформаційно-освітньої протиалкогольної програми «Сімейна розмова» є:
- системне проведення профілактичних занять для учнів та їх батьків; - підвищення соціальної та особистісної компетентності учнів;
- забезпечення цілісного інформування і навчання з питань попередження алкогольних проблем; - формування навичок підтримки здорового способу життя; - формування навичок особистісного захисту, а саме: протистояння соціальному впливові, відстоювання власної позиції, впевнена поведінка, ефективне спілкування, критичне мислення, самоповага, самоконтроль, прийняття рішення;
- зменшення особистісних факторів ризику та підвищення особистісних факторів захисту;
- підвищення компетентності батьків щодо факторів захисту від алкогольних проблем в умовах сімейного життя;
- допомога батькам в усвідомленні того, що головна роль в профілактиці проблем, пов’язаних із вживанням алкоголю, належить сім’ї.
Немає коментарів:
Дописати коментар